Årets Kock






Årets kock, Svensk mästare i min bransh blev till slut Viktor Westerlind från Melkers restaurang Fredsgatan 12.
Alla rätter såg  jävligt grymma ut, det lilla man fick se i alla fall, men jag höll faktiskt lite extre på jusst Viktor, hans sej som han vakumförpackade med mjölk och lågtempade i vattenbad såg hur grym ut som helst.
Det är en del jävligt coola grejjer som dom använder sig av, till exempel när Anna Johansson gjorde räkpärlor med hjälp av flytande kväve.
Men om man tycker att dom sakerna låter underligt så ska man absolut försöka göra ett besök till El Bulli i Barcelona, man måste dock vara ute i god tid för att få ett bord där, minst ett år innan måste man ringa och boka bord för att få chansen att chocka sina smaklökar.
El Bulli har utsätts till världens bästa restaurang i flera år och är lite mer ett labraturium än ett kök, där kan man få en smaksatt lufft i en ballong som man ska andas in eller "kaviar" som är gjort på äpple.
Skulle vara sjukt kul att få besöka det stället någon gång i livet.

Men åter till programmet  "Årets Kock" igen, prorammet i sig va ganska värdelöst, dom lägger för lite tid på att filma själva matlagningen, och för mycket tid på intervjuerna.
Jag mins när jag va mindre när svt hade hand om programmet, då va det flera timmar långt och man hade en liten chans att se vad dom gjorde, nu hinner man knappt se tallrikarna.
Men visst är det kul att dom uppmärksammar branshen i alla fall och ett stort grattis till Viktor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0